Mooie en pakkende verkoopteksten: Hoe verkoop jij jouw online training?

Mooie en pakkende verkoopteksten: Hoe verkoop jij jouw online training?

Je weet dat je een goede training hebt ontwikkeld. Een training die precies aansluit op de behoeften van je doelgroep. En waar ze echt veel aan zullen hebben. Maar hoe zorg je dat je dat overbrengt? Zodat direct duidelijk is dat het jouw online training is die ze zoeken?

Mooie en pakkende verkoopteksten voor jouw online training schrijven

Het duidelijk en treffend omschrijven van de inhoud van jouw training is heel belangrijk. Het zorgt ervoor dat je de juiste mensen voor je training aanspreekt. En die juiste doelgroep over de streep trekt met argumenten en de juiste aanpak. Niet met superlatieven of uitgebreide beschrijvingen. Maar met duidelijke, pakkende en aansprekende verkoopteksten.

De vier tips voor de beste verkoopteksten voor jouw online training

Een goede training verkoopt zichzelf toch? Soms. Maar meestal niet. En dan kom je er niet meer met je passievolle trainingscapaciteiten. Je moet gaan verkopen. Hoe je dat doet? Aan de hand van deze vier tips:

  • Schrijf niets wat je zelf niet zou lezen
  • Kies voor een specifieke doelgroep
  • Beschrijf eerst de voordelen, dan pas de onderdelen
  • Benoem de twijfels en de oplossingen om ze weg te nemen

Wat wil jij lezen over jouw eigen online training?

Je kent ze ongetwijfeld. Schreeuwende koppen met overtreffende beloftes. Extra uitroepteksten, soms in hoofdletters geschreven. Teksten die je niet wilt lezen. Toch blijkt het lastig voor mensen met een passie om bij hun verkoopteksten weer even rustig te worden. Neem de tijd om je teksten goed te formuleren. In rustige, duidelijke bewoordingen. En zonder het over-enthousiasme dat je lezers zal afschrikken.

  • Gebruik geen vage, typische tell-sell woorden zoals geweldig, fantastisch of super.
  • Haal alle uitroepteksten weg. Zie een uitroepteken als schreeuwen. Zou jij schreeuwen als je je training face tot face zou promoten?
  • Haal al je eigen jargon eruit. Jij denkt dat je laat zien dat je professional bent, maar vaak maakt het de lezer juist onzeker.
  • Zorg dat je tekst alleen bij jou past. Gebruik geen statements die je bij iedereen al leest. Maak je tekst uniek en echt passend bij jou en jouw training.
  • But… what is in it for me? Zorg dat het over de voordelen van de lezer gaat en niet over jou. Het is niet jouw show, het is dat van die persoon die jouw training gaat doen.

Kies een duidelijke doelgroep voor jouw online training

Het is heel menselijk om te schieten met hagel. Dan raak je altijd wat toch? En jouw training is voor iedereen interessant. Je hebt zoveel te vertellen en over te brengen. Iedereen kan hier zijn voordeel mee doen. Toch? Hoe gelijk je misschien ook hebt daarin: doe het niet. Schieten met hagel is nooit doeltreffend. Kies heel specifiek wie je aanspreekt en hoe je dat doet. Dan heb je veel meer kans op tevreden trainees, waarbij de training echt past.

Er zijn een paar methodes om je doelgroep te versmallen:

  • Budget; wie kunnen zich je training veroorloven en zullen bereid zijn de investering te doen?
  • Betrokkenheid; wat is de mate van begeleiding die past bij jou en bij de training? Zoek je een doelgroep waarbij je nauw betrokken bent of een doelgroep die zelfstandig jouw training volgt?
  • Niveau; is het een training voor starters of voor gevorderden, misschien zelfs professionals?
  • Demografische factoren; Bij welke leeftijd, geslacht, beroepsgroep etc. past jouw training?

Deze vier vragen letterlijk beantwoorden, op papier, zullen jou helpen om je training heel specifiek te verkopen aan het juiste publiek. Een doelgroep die tevreden is tijdens en na afloop en ambassadeurs worden voor jouw online leeromgeving. Dus kies.

Beschrijf wat de online training jouw trainees oplevert

Het is belangrijk dat jouw online training is gebouwd in een goede online leeromgeving, zoals bijvoorbeeld Learndash. Waarin je training duidelijk is opgebouwd in interactieve hoofdstukken. Met video’s, goede tekstuele hoofdstukken, oefeningen, quizjes, praktische tips, etc. Maar eigenlijk is dat wat een trainee al verwacht.

Een potentiële trainee is veel meer geïnteresseerd in wat jouw training gaat brengen. Een hoger niveau, promotiemogelijkheden, nieuwe inzichten, minder stress of beter slapen, een certificaat, een betere onderhandelingspositie, een mooier curriculum vitae? Beschrijf dit en focus je vooral niet teveel op die mooie features van jouw online leeromgeving. Gebruik dat als extraatje onderaan je verkooptekst.

Ga in op eventuele twijfels van je doelgroep

Je doelgroep heeft natuurlijk twijfels. Kiezen is voor veel mensen moeilijk. Door de vaak hevige concurrentie, een behoorlijk te investeren bedrag en veel andere twijfels die mensen ervan weerhoudt om de keuze te maken. De beste optie voor jou? Beschrijf ze en neem ze daarna weg.

Werkende vrouwen die ook moeder zijn bijvoorbeeld, die twijfelen of ze dit zichzelf mogen gunnen. Beschrijf aan hen de voordelen die jouw training geeft, zoals de investering in een betere werk- en privébalans. Professionals die twijfelen of de inhoud past hun niveau. Geef ze een preview van enkele hoofdstukken. Denk ook aan de volgende mogelijkheden om de twijfel om te zetten in een besluit:

  • Geld terug garantie gedurende een proefperiode of tot een x-aantal hoofdstukken
  • Een telefonische vrijblijvende kennismaking
  • Een gratis mini-training
  • Reviews van eerdere trainees

Zorg dat de finishing touch jou de klanten geeft die jij verdient

Je hebt hard gewerkt aan jouw online training. Je bent ervan overtuigd dat deze een boel mensen verder zal helpen. Nu is het aan jou om de training te verkopen. Neem dus echt de tijd om ook van je verkoop een succes te maken. Pakkende, mooie en goed verkopende teksten zijn een must. Steek er net zoveel liefde in als dat je in je training hebt gedaan. Iets waar je moeite mee hebt? Kies er dan voor om het uit te besteden. Een investering die je absoluut terugverdient doordat je er meer trainingen door verkoopt. Advies nodig? Webjuffie geeft het je graag.

Leestips: