hoe lang laat je een online les duren

Aandacht vasthouden bij een online training: hoe lang laat je een online les duren?

Je gaat starten met de inhoud van je online leeromgeving. Maar weet je hoe lang een goede online training of les mag duren? Maak de beste start door je te verdiepen in je doelgroep, wat ze willen leren en hoe je ze dat gaat bijbrengen.

Hoe lang duurt een goede online training?

Natuurlijk heb je je online leeromgeving opgezet om je klanten extra vaardigheden of kennis bij te brengen. Dus wil je ook dat ze dat op de best mogelijke manier doen. Sterke inhoud is uiteindelijk waar het om draait. Een van de dingen waar je over na moet denken is het verdelen van de aandacht over de verschillende onderdelen van de trainingen. Waar pak je de meeste aandacht, wat zijn de taaie stukken, hoe houd je je coachees letterlijk bij de les en hoe zorg je ervoor dat de training een succes is?

Wat is de ideale lengte van een online les?

Denk voordat je inhoud gaat maken goed na over wat je met je trainingen wilt bereiken. Stel je zelf een aantal vragen zoals deze belangrijke vier:

  1. Wat biedt jouw digitale leeromgeving?
  2. Wat is het doel van elke online les die je maakt?
  3. Is de online les of online training leuk en dynamisch genoeg voor jouw klanten?
  4. Hoe volgen ze jouw online lessen of jouw online training?

Jouw antwoorden bepalen in hoge mate hoe je je trainingen gaat invullen. Met veel afbeeldingen en video’s? Of juist meer tekst aangevuld met infographics? Wil je veel actieve onderdelen invoegen zoals toetsen of terugkoppeling?

Wat biedt jouw online leeromgeving?

Als jij een succesvolle training ‘Alles over managementstijlen’ aanbiedt, dan zal dit om veel theorie en praktijkvoorbeelden vragen. Jouw coachees weten als ze hieraan starten dat het onderwerp veel inhoud zal hebben en zal bestaan uit diverse hoofdstukken en een uitgebreide uitleg. Praktische lessen zoals ‘hoe zorg ik voor 30 minuten beweging per dag’ zijn heel anders en zullen daarom al snel veel korter zijn. Een combinatie van deze twee soorten trainingen, zowel de uitvoerige theoretisch als de korte praktische, zijn overigens zeer goed te combineren binnen een training. En ze kunnen ook heel goed naast elkaar bestaan als aparte lessen. Je zult bij het maken van je training merken dat de lengte voor een groot deel bepaald wordt door het onderwerp.

Wat is het doel van elke online les?

Ga je starten aan een online training over een uitgebreid onderwerp met veel aspecten, kies er dan altijd voor om het onderwerp in stukken op te delen. Maak dus van het onderwerp verschillende hoofdstukken. Dit doe je om het overzicht te behouden en een logische opbouw te maken voor je cursisten. Maar ook om de training behapbaar en dynamisch te houden. Denk aan het opdelen in instructie-hoofdstukken, samenvattingen, toetsen en bijvoorbeeld een quiz of animatievideo. Instructie-video’s of hoofdstukken mogen langer zijn, je klant verwacht dit en schrikt hier niet van. Een samenvatting moet echter kort zijn en alleen de belangrijkste topics behandelen. Zorg ervoor dat je online training een lekkere cadans heeft in langere en kortere lessen.

Hoe maak ik mijn online les dynamisch?

Denk vooral aan je doelgroep. Wat zijn zij gewend en hoe leren zij het beste? Er zit nogal verschil tussen iemand die managementcoaching krijgt of een jonge ZZP’er die werkt aan een gezondere werk-gezinsbalans. Bedenk dus eerst welke doelgroep bij je specialisatie past en hoe je daarop in kunt spelen. De ene coachee bereik je met kort, snel en toegankelijk lesmateriaal. Een ander past meer bij een uitgebreidere training met meer theoretische diepgang. Ook het onderwerp van de training bepaalt of je moet kiezen voor geschreven teksten of juist voor snelle video’s. Denk goed na over voldoende afwisseling in je lesmateriaal. En zorg ervoor dat je adempauzes inbouwt met afwisselende inhoud zoals samenvattingen, toetsen, af en toe een quiz, of een grappige animatiefilm die de aandacht weer even terugpakt.

Hoe volgt jouw doelgroep de online training?

Het volgen van een training op je mobiel is heel anders dan op je laptop. Dit heeft grote invloed op de ogen en de hersenen. Op je mobiel kijken maakt sneller moe en de inhoud zoals kleuren, lettertypes, maar vooral de lengte van je lessen moet er op afgestemd zijn. Dus weet je dat je doelgroep vooral zal leren via de mobiel, maak dan de lessen afwisselend, de hoofdstukken korter en gebruik vooral video en animatie in plaats van geschreven tekst.

Bestaat er zoiets als de ideale lengte van een online les?

Nee. Dat heb je al gemerkt in alles wat je hierboven hebt gelezen. De ideale lengte van een online les is voor ieder onderwerp, iedere doelgroep en iedere training anders. Zelfs binnen de trainingen is het belangrijk om variatie aan te brengen in je lessen. Bij een onderwerp dat diepgang vereist is een andere duur van de hoofdstukken logisch dan bij een kort praktisch onderwerp. Uiteindelijk is het van belang dat de training boeiend is en afwisselend. Dat maakt de kans dat het einddoel wordt bereikt groter en zorgt ervoor dat meer van jouw klanten tevreden zijn. Mijn advies? Vraag je klanten regelmatig om feedback en richt je trainingen zo in dat je ze af en toe kunt updaten op basis van deze feedback. Je zult merken dat je dan snel de ideale lengte van jouw online lessen gevonden hebt.

Geen stress, bel Es!

Weet je niet waar je moet beginnen met je online training en zie je als een berg op tegen de techniek? Plan dan nu je gratis ‘Geen Stress, bel Es’ gesprek. In 30 minuten kijken we samen waar je tegenaan loopt en help ik jou op weg om de juiste keuze te maken!

Meer lezen:

Esther Methorst - Maakt jouw online business makkelijker

Hey! Ik ben Webjuffie! Maar je mag me ook gewoon Esther noemen hoor. Ik help jou bij alles wat met je website en je online academie te maken heeft. Ik bouw je site of academie voor je of ik help jou om het zelf te doen in een van mijn trainingen.

Mijn doel? Jou helpen om de volgende stap te zetten. Jou helpen om te groeien. Daarom kan je ook bij Webjuffie terecht voor alle andere onderdelen van je bedrijf, zoals SEO, e-mailmarketing en branding. Samen zetten we een goede basis neer voor je bedrijf, zodat jij kan gaan knallen.

Vragen? Even sparren? Neem gewoon contact met me op!

Social media

Gratis websiteplanner

Probleemloos je eigen website bouwen. Met deze planner voorkom je verrassingen, omdat je tot in de puntjes voorbereid bent.

Geen stress,
bel Es!

Weet je niet waar je moet beginnen met je website of online training en zie je als een berg op tegen de techniek? In 30 minuten kijken we samen waar je tegenaan loopt en help ik jou op weg om de juiste keuze te maken!

hoe lang laat je een online les duren

Aandacht vasthouden bij een online training: hoe lang laat je een online les duren?

Je gaat starten met de inhoud van je online leeromgeving. Maar weet je hoe lang een goede online training of les mag duren? Maak de beste start door je te verdiepen in je doelgroep, wat ze willen leren en hoe je ze dat gaat bijbrengen.

Hoe lang duurt een goede online training?

Natuurlijk heb je je online leeromgeving opgezet om je klanten extra vaardigheden of kennis bij te brengen. Dus wil je ook dat ze dat op de best mogelijke manier doen. Sterke inhoud is uiteindelijk waar het om draait. Een van de dingen waar je over na moet denken is het verdelen van de aandacht over de verschillende onderdelen van de trainingen. Waar pak je de meeste aandacht, wat zijn de taaie stukken, hoe houd je je coachees letterlijk bij de les en hoe zorg je ervoor dat de training een succes is?

Wat is de ideale lengte van een online les?

Denk voordat je inhoud gaat maken goed na over wat je met je trainingen wilt bereiken. Stel je zelf een aantal vragen zoals deze belangrijke vier:

  1. Wat biedt jouw digitale leeromgeving?
  2. Wat is het doel van elke online les die je maakt?
  3. Is de online les of online training leuk en dynamisch genoeg voor jouw klanten?
  4. Hoe volgen ze jouw online lessen of jouw online training?

Jouw antwoorden bepalen in hoge mate hoe je je trainingen gaat invullen. Met veel afbeeldingen en video’s? Of juist meer tekst aangevuld met infographics? Wil je veel actieve onderdelen invoegen zoals toetsen of terugkoppeling?

Wat biedt jouw online leeromgeving?

Als jij een succesvolle training ‘Alles over managementstijlen’ aanbiedt, dan zal dit om veel theorie en praktijkvoorbeelden vragen. Jouw coachees weten als ze hieraan starten dat het onderwerp veel inhoud zal hebben en zal bestaan uit diverse hoofdstukken en een uitgebreide uitleg. Praktische lessen zoals ‘hoe zorg ik voor 30 minuten beweging per dag’ zijn heel anders en zullen daarom al snel veel korter zijn. Een combinatie van deze twee soorten trainingen, zowel de uitvoerige theoretisch als de korte praktische, zijn overigens zeer goed te combineren binnen een training. En ze kunnen ook heel goed naast elkaar bestaan als aparte lessen. Je zult bij het maken van je training merken dat de lengte voor een groot deel bepaald wordt door het onderwerp.

Wat is het doel van elke online les?

Ga je starten aan een online training over een uitgebreid onderwerp met veel aspecten, kies er dan altijd voor om het onderwerp in stukken op te delen. Maak dus van het onderwerp verschillende hoofdstukken. Dit doe je om het overzicht te behouden en een logische opbouw te maken voor je cursisten. Maar ook om de training behapbaar en dynamisch te houden. Denk aan het opdelen in instructie-hoofdstukken, samenvattingen, toetsen en bijvoorbeeld een quiz of animatievideo. Instructie-video’s of hoofdstukken mogen langer zijn, je klant verwacht dit en schrikt hier niet van. Een samenvatting moet echter kort zijn en alleen de belangrijkste topics behandelen. Zorg ervoor dat je online training een lekkere cadans heeft in langere en kortere lessen.

Hoe maak ik mijn online les dynamisch?

Denk vooral aan je doelgroep. Wat zijn zij gewend en hoe leren zij het beste? Er zit nogal verschil tussen iemand die managementcoaching krijgt of een jonge ZZP’er die werkt aan een gezondere werk-gezinsbalans. Bedenk dus eerst welke doelgroep bij je specialisatie past en hoe je daarop in kunt spelen. De ene coachee bereik je met kort, snel en toegankelijk lesmateriaal. Een ander past meer bij een uitgebreidere training met meer theoretische diepgang. Ook het onderwerp van de training bepaalt of je moet kiezen voor geschreven teksten of juist voor snelle video’s. Denk goed na over voldoende afwisseling in je lesmateriaal. En zorg ervoor dat je adempauzes inbouwt met afwisselende inhoud zoals samenvattingen, toetsen, af en toe een quiz, of een grappige animatiefilm die de aandacht weer even terugpakt.

Hoe volgt jouw doelgroep de online training?

Het volgen van een training op je mobiel is heel anders dan op je laptop. Dit heeft grote invloed op de ogen en de hersenen. Op je mobiel kijken maakt sneller moe en de inhoud zoals kleuren, lettertypes, maar vooral de lengte van je lessen moet er op afgestemd zijn. Dus weet je dat je doelgroep vooral zal leren via de mobiel, maak dan de lessen afwisselend, de hoofdstukken korter en gebruik vooral video en animatie in plaats van geschreven tekst.

Bestaat er zoiets als de ideale lengte van een online les?

Nee. Dat heb je al gemerkt in alles wat je hierboven hebt gelezen. De ideale lengte van een online les is voor ieder onderwerp, iedere doelgroep en iedere training anders. Zelfs binnen de trainingen is het belangrijk om variatie aan te brengen in je lessen. Bij een onderwerp dat diepgang vereist is een andere duur van de hoofdstukken logisch dan bij een kort praktisch onderwerp. Uiteindelijk is het van belang dat de training boeiend is en afwisselend. Dat maakt de kans dat het einddoel wordt bereikt groter en zorgt ervoor dat meer van jouw klanten tevreden zijn. Mijn advies? Vraag je klanten regelmatig om feedback en richt je trainingen zo in dat je ze af en toe kunt updaten op basis van deze feedback. Je zult merken dat je dan snel de ideale lengte van jouw online lessen gevonden hebt.

Geen stress, bel Es!

Weet je niet waar je moet beginnen met je online training en zie je als een berg op tegen de techniek? Plan dan nu je gratis ‘Geen Stress, bel Es’ gesprek. In 30 minuten kijken we samen waar je tegenaan loopt en help ik jou op weg om de juiste keuze te maken!

Meer lezen:

Esther Methorst - Maakt jouw online business makkelijker

Hey! Ik ben Webjuffie! Maar je mag me ook gewoon Esther noemen hoor. Ik help jou bij alles wat met je website en je online academie te maken heeft. Ik bouw je site of academie voor je of ik help jou om het zelf te doen in een van mijn trainingen.

Mijn doel? Jou helpen om de volgende stap te zetten. Jou helpen om te groeien. Daarom kan je ook bij Webjuffie terecht voor alle andere onderdelen van je bedrijf, zoals SEO, e-mailmarketing en branding. Samen zetten we een goede basis neer voor je bedrijf, zodat jij kan gaan knallen.

Vragen? Even sparren? Neem gewoon contact met me op!

Geen stress, bel Es!

Weet je niet waar je moet beginnen met je website of online training en zie je als een berg op tegen de techniek? In 30 minuten kijken we samen waar je tegenaan loopt en help ik jou op weg om de juiste keuze te maken!