Verkoopt jouw online training zichzelf?
Een goed platform waarop je nieuwe training draait, duidelijke SMART doelen voor de cursist, hoofdstukken met kwaliteitsinhoud, uitlegvideo’s, duidelijke opdrachten, samenvattingen. Alle elementen voor een goed verkopende training zijn aanwezig. Dus jouw training gaat zichzelf verkopen! Toch? Mwah, waarschijnlijk is er toch iets meer voor nodig…
Dé 4 manieren om de verkoop van jouw training te stimuleren
Haal alles uit jouw platform door je trainingen goed, continue en breed te promoten. Want maar weinig potentiële cursisten zullen toevallig op jouw website of platform stuiten. En het is eeuwig zonde van jouw inspanningen als je niet ook de volgende stappen zet voor het succesvol lanceren van een nieuwe training. Na het afronden van je training zijn het lanceren en breed promoten van je nieuwe training van het grootste belang. Hoe je dit doet? Gebruik de volgende vier tips om de verkoop van jouw training een flinke boost te geven.
Promoot je training altijd met een emailmarketing campagne
Begin direct bij de start van jouw bedrijf met het verzamelen van e-mailadressen. Vraag elke cursist altijd of je hem/haar ook blijvend mag mailen. Plaats een aanbod op je homepage waarin je een mailadres ruilt voor het eerste hoofdstuk of een e-book. Vraag bij events of workshops altijd de mailadressen van deelnemers. Plaats een mogelijkheid voor het aanmelden voor je nieuwsbrief op je website en op je social media.
Ben je al in het bezit van een flink aantal mailadressen?
Laat het dan niet bij één mailing, maar maak er een campagne van. Het is bekend dat de openratio van mailingen van bedrijven rond de 15 à 25 procent is. Zorg ervoor dat je na enkele dagen een uitdraai maakt van de niet-geopende mailadressen en stuur de mailing nogmaals. Doet dit eventueel nog een derde keer. De wel geopende mailingen, waar verder geen actie uit voortgekomen is, stuur je een aanbod voor een vrijblijvende intake. Immers ze hebben de mail geopend, zijn dus geïnteresseerd, je wilt dus weten wat ze tegenhoudt. Je kunt er ook over nadenken om met een earlybird korting te werken. De eerste tien reacties krijgen een korting, of bijvoorbeeld als je je inschrijft binnen 5 dagen. Zorg er in ieder geval voor dat je nadenkt over een follow-up na je eerste mail.
Investeer je tijd in goede social media
Een heel goed (en gratis!) instrument om je nieuwe training te promoten zijn de verschillende social media. Afhankelijk van je doelgroep kun je enorm goede zaken doen op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Belangrijk is wel dat je daarbij een goede strategie opzet, dat wil zeggen: plaats niet vol enthousiasme vijf berichten in de eerste week en daarna twee weken niets meer. Maar denk goed na over continue input (leg jezelf vast op een x-aantal posts per week), tone of voice, welk kanaal voor welke doelgroep enzovoorts. Af en toe een stukje triggerende inhoud weggeven, helpt enorm bij het bekend maken van je nieuwste trainingen.
Zorg voor goede ambassadeurs
De beste ambassadeurs zijn je cursisten. Vraag je cursisten om reviews en gebruik deze op je website, op social media en in je mailingen. Wellicht zijn ze ook bereid hun ervaringen met jouw training te delen met anderen via social media. Vraag ze in ieder geval ook of ze jouw posts over de training met hun achterban willen delen. Je kunt er ook over nadenken om een training weg te geven aan iemand die een flinke achterban heeft. Let er wel op dat duidelijk is dat de ontvanger een onafhankelijke review moet geven om geloofwaardig te zijn.
Denk ‘out of the box’
Afhankelijk van jouw training en de doelgroep zijn er zoveel leuke, interessante en uitdagende manieren om cursisten te trekken. Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingen met andere partijen die in dezelfde markt zitten, maar niet concurrerend zijn. Het leggen van contact met bedrijven die passen bij jouw aanbod. Ga bloggen voor een website waarop jouw potentiële doelgroep aanwezig is. Organiseer een webinar waarin je alvast wat items uit je training ‘weggeeft’. Maar korte video’s over onderdelen uit je training die je deelt via social media. Kortom, blijf niet hangen in de traditionele mogelijkheden, maar durf de interactie aan te gaan. En zoek daarmee je potentiële deelnemers op.
Naast het bouwen van online leeromgevingen en websites en het geven van cursussen, timmer ik behoorlijk aan de weg met mijn eigen marketing. Wil je eens sparren? Neem dan zeker contact met me op!
Tips:
Esther Methorst - Maakt jouw online business makkelijker
Hey! Ik ben Webjuffie! Maar je mag me ook gewoon Esther noemen hoor. Ik help jou bij alles wat met je website en je online academie te maken heeft. Ik bouw je site of academie voor je of ik help jou om het zelf te doen in een van mijn trainingen.
Mijn doel? Jou helpen om de volgende stap te zetten. Jou helpen om te groeien. Daarom kan je ook bij Webjuffie terecht voor alle andere onderdelen van je bedrijf, zoals SEO, e-mailmarketing en branding. Samen zetten we een goede basis neer voor je bedrijf, zodat jij kan gaan knallen.
Vragen? Even sparren? Neem gewoon contact met me op!
Social media
Geen stress,
bel Es!
Weet je niet waar je moet beginnen met je website of online training en zie je als een berg op tegen de techniek? In 30 minuten kijken we samen waar je tegenaan loopt en help ik jou op weg om de juiste keuze te maken!
Downloads
- Checklist succesvolle online leeromgeving
- Stappenplan branding kleuren kiezen
- Stappenplan de beste cursusvideo's maak je zo
- Stappenplan hoe maak je een online academie
- Stappenplan hoe verkoop je een online training
- Stappenplan in 5 stappen een SEO-blog schrijven
- Stappenplan koppeling WooCommerce/MailBlue
- Stappenplan weggever
- Websiteplanner
Verkoopt jouw online training zichzelf?
Een goed platform waarop je nieuwe training draait, duidelijke SMART doelen voor de cursist, hoofdstukken met kwaliteitsinhoud, uitlegvideo’s, duidelijke opdrachten, samenvattingen. Alle elementen voor een goed verkopende training zijn aanwezig. Dus jouw training gaat zichzelf verkopen! Toch? Mwah, waarschijnlijk is er toch iets meer voor nodig…
Dé 4 manieren om de verkoop van jouw training te stimuleren
Haal alles uit jouw platform door je trainingen goed, continue en breed te promoten. Want maar weinig potentiële cursisten zullen toevallig op jouw website of platform stuiten. En het is eeuwig zonde van jouw inspanningen als je niet ook de volgende stappen zet voor het succesvol lanceren van een nieuwe training. Na het afronden van je training zijn het lanceren en breed promoten van je nieuwe training van het grootste belang. Hoe je dit doet? Gebruik de volgende vier tips om de verkoop van jouw training een flinke boost te geven.
Promoot je training altijd met een emailmarketing campagne
Begin direct bij de start van jouw bedrijf met het verzamelen van e-mailadressen. Vraag elke cursist altijd of je hem/haar ook blijvend mag mailen. Plaats een aanbod op je homepage waarin je een mailadres ruilt voor het eerste hoofdstuk of een e-book. Vraag bij events of workshops altijd de mailadressen van deelnemers. Plaats een mogelijkheid voor het aanmelden voor je nieuwsbrief op je website en op je social media.
Ben je al in het bezit van een flink aantal mailadressen?
Laat het dan niet bij één mailing, maar maak er een campagne van. Het is bekend dat de openratio van mailingen van bedrijven rond de 15 à 25 procent is. Zorg ervoor dat je na enkele dagen een uitdraai maakt van de niet-geopende mailadressen en stuur de mailing nogmaals. Doet dit eventueel nog een derde keer. De wel geopende mailingen, waar verder geen actie uit voortgekomen is, stuur je een aanbod voor een vrijblijvende intake. Immers ze hebben de mail geopend, zijn dus geïnteresseerd, je wilt dus weten wat ze tegenhoudt. Je kunt er ook over nadenken om met een earlybird korting te werken. De eerste tien reacties krijgen een korting, of bijvoorbeeld als je je inschrijft binnen 5 dagen. Zorg er in ieder geval voor dat je nadenkt over een follow-up na je eerste mail.
Investeer je tijd in goede social media
Een heel goed (en gratis!) instrument om je nieuwe training te promoten zijn de verschillende social media. Afhankelijk van je doelgroep kun je enorm goede zaken doen op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Belangrijk is wel dat je daarbij een goede strategie opzet, dat wil zeggen: plaats niet vol enthousiasme vijf berichten in de eerste week en daarna twee weken niets meer. Maar denk goed na over continue input (leg jezelf vast op een x-aantal posts per week), tone of voice, welk kanaal voor welke doelgroep enzovoorts. Af en toe een stukje triggerende inhoud weggeven, helpt enorm bij het bekend maken van je nieuwste trainingen.
Zorg voor goede ambassadeurs
De beste ambassadeurs zijn je cursisten. Vraag je cursisten om reviews en gebruik deze op je website, op social media en in je mailingen. Wellicht zijn ze ook bereid hun ervaringen met jouw training te delen met anderen via social media. Vraag ze in ieder geval ook of ze jouw posts over de training met hun achterban willen delen. Je kunt er ook over nadenken om een training weg te geven aan iemand die een flinke achterban heeft. Let er wel op dat duidelijk is dat de ontvanger een onafhankelijke review moet geven om geloofwaardig te zijn.
Denk ‘out of the box’
Afhankelijk van jouw training en de doelgroep zijn er zoveel leuke, interessante en uitdagende manieren om cursisten te trekken. Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingen met andere partijen die in dezelfde markt zitten, maar niet concurrerend zijn. Het leggen van contact met bedrijven die passen bij jouw aanbod. Ga bloggen voor een website waarop jouw potentiële doelgroep aanwezig is. Organiseer een webinar waarin je alvast wat items uit je training ‘weggeeft’. Maar korte video’s over onderdelen uit je training die je deelt via social media. Kortom, blijf niet hangen in de traditionele mogelijkheden, maar durf de interactie aan te gaan. En zoek daarmee je potentiële deelnemers op.
Naast het bouwen van online leeromgevingen en websites en het geven van cursussen, timmer ik behoorlijk aan de weg met mijn eigen marketing. Wil je eens sparren? Neem dan zeker contact met me op!
Tips:
Esther Methorst - Maakt jouw online business makkelijker
Hey! Ik ben Webjuffie! Maar je mag me ook gewoon Esther noemen hoor. Ik help jou bij alles wat met je website en je online academie te maken heeft. Ik bouw je site of academie voor je of ik help jou om het zelf te doen in een van mijn trainingen.
Mijn doel? Jou helpen om de volgende stap te zetten. Jou helpen om te groeien. Daarom kan je ook bij Webjuffie terecht voor alle andere onderdelen van je bedrijf, zoals SEO, e-mailmarketing en branding. Samen zetten we een goede basis neer voor je bedrijf, zodat jij kan gaan knallen.
Vragen? Even sparren? Neem gewoon contact met me op!
Geen stress, bel Es!
Weet je niet waar je moet beginnen met je website of online training en zie je als een berg op tegen de techniek? In 30 minuten kijken we samen waar je tegenaan loopt en help ik jou op weg om de juiste keuze te maken!
Downloads
- Checklist succesvolle online leeromgeving
- Stappenplan branding kleuren kiezen
- Stappenplan de beste cursusvideo's maak je zo
- Stappenplan hoe maak je een online academie
- Stappenplan hoe verkoop je een online training
- Stappenplan in 5 stappen een SEO-blog schrijven
- Stappenplan koppeling WooCommerce/MailBlue
- Stappenplan weggever
- Websiteplanner