verkoopt jouw online training zichzelf

Verkoopt jouw online training zichzelf?

Een goed platform waarop je nieuwe training draait, duidelijke SMART doelen voor de cursist, hoofdstukken met kwaliteitsinhoud, uitlegvideo’s, duidelijke opdrachten, samenvattingen. Alle elementen voor een goed verkopende training zijn aanwezig. Dus jouw training gaat zichzelf verkopen! Toch? Mwah, waarschijnlijk is er toch iets meer voor nodig…

Dé 4 manieren om de verkoop van jouw training te stimuleren

Haal alles uit jouw platform door je trainingen goed, continue en breed te promoten. Want maar weinig potentiële cursisten zullen toevallig op jouw website of platform stuiten. En het is eeuwig zonde van jouw inspanningen als je niet ook de volgende stappen zet voor het succesvol lanceren van een nieuwe training. Na het afronden van je training zijn het lanceren en breed promoten van je nieuwe training van het grootste belang. Hoe je dit doet? Gebruik de volgende vier tips om de verkoop van jouw training een flinke boost te geven.

Promoot je training altijd met een emailmarketing campagne

Begin direct bij de start van jouw bedrijf met het verzamelen van e-mailadressen. Vraag elke cursist altijd of je hem/haar ook blijvend mag mailen. Plaats een aanbod op je homepage waarin je een mailadres ruilt voor het eerste hoofdstuk of een e-book. Vraag bij events of workshops altijd de mailadressen van deelnemers. Plaats een mogelijkheid voor het aanmelden voor je nieuwsbrief op je website en op je social media. Lees hier meer over op Emailmarketing starter kit (https://academy.webjuffie.nl/Cursus/e-mailmarketing-starter-kit/).

Ben je al in het bezit van een flink aantal mailadressen?

Laat het dan niet bij één mailing, maar maak er een campagne van. Het is bekend dat de openratio van mailingen van bedrijven rond de 15 à 25 procent is. Zorg ervoor dat je na enkele dagen een uitdraai maakt van de niet-geopende mailadressen en stuur de mailing nogmaals. Doet dit eventueel nog een derde keer. De wel geopende mailingen, waar verder geen actie uit voortgekomen is, stuur je een aanbod voor een vrijblijvende intake. Immers ze hebben de mail geopend, zijn dus geïnteresseerd, je wilt dus weten wat ze tegenhoudt. Je kunt er ook over nadenken om met een earlybird korting te werken. De eerste tien reacties krijgen een korting, of bijvoorbeeld als je je inschrijft binnen 5 dagen. Zorg er in ieder geval voor dat je nadenkt over een follow-up na je eerste mail.

Investeer je tijd in goede social media

Een heel goed (en gratis!) instrument om je nieuwe training te promoten zijn de verschillende social media. Afhankelijk van je doelgroep kun je enorm goede zaken doen op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Belangrijk is wel dat je daarbij een goede strategie opzet, dat wil zeggen: plaats niet vol enthousiasme vijf berichten in de eerste week en daarna twee weken niets meer. Maar denk goed na over continue input (leg jezelf vast op een x-aantal posts per week), tone of voice, welk kanaal voor welke doelgroep enzovoorts. Af en toe een stukje triggerende inhoud weggeven, helpt enorm bij het bekend maken van je nieuwste trainingen.

Zorg voor goede ambassadeurs

De beste ambassadeurs zijn je cursisten. Vraag je cursisten om reviews en gebruik deze op je website, op social media en in je mailingen. Wellicht zijn ze ook bereid hun ervaringen met jouw training te delen met anderen via social media. Vraag ze in ieder geval ook of ze jouw posts over de training met hun achterban willen delen. Je kunt er ook over nadenken om een training weg te geven aan iemand die een flinke achterban heeft. Let er wel op dat duidelijk is dat de ontvanger een onafhankelijke review moet geven om geloofwaardig te zijn.

Denk ‘out of the box’

Afhankelijk van jouw training en de doelgroep zijn er zoveel leuke, interessante en uitdagende manieren om cursisten te trekken. Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingen met andere partijen die in dezelfde markt zitten, maar niet concurrerend zijn. Het leggen van contact met bedrijven die passen bij jouw aanbod. Ga bloggen voor een website waarop jouw potentiële doelgroep aanwezig is. Organiseer een webinar waarin je alvast wat items uit je training ‘weggeeft’. Maar korte video’s over onderdelen uit je training die je deelt via social media. Kortom, blijf niet hangen in de traditionele mogelijkheden, maar durf de interactie aan te gaan. En zoek daarmee je potentiële deelnemers op.

Naast het bouwen van online leeromgevingen en websites en het geven van cursussen, timmer ik behoorlijk aan de weg met mijn eigen marketing. Wil je eens sparren? Neem dan zeker contact met me op!

Tips:

Esther Methorst - Learndash specialist

Hi, ik ben Webjuffie! Maar je mag me ook gewoon Esther noemen. Ik bouw online academies met Learndash en geef hier ook trainingen in en hebt zelfs een online training gemaakt hoe je zelf je online academie kunt maken.

Ik heb altijd al veel technisch inzicht gehad en ben het grootste deel van mijn werkende leven bezig geweest om anderen op dit gebied helpen.

Mijn grote kracht? De dingen simpel en overzichtelijk uitleggen (ik heet niet voor niets WebJUFFIE natuurlijk). Wil je even sparren, neem dan vrijblijvend contact met me op!

Social media

Stappenplan online academie

Gratis download: Je krijgt 10 tips waarmee jij alvast de basiskennis in huis hebt om met je online academie aan de slag te gaan.

Geen stress,
bel Es!

Weet je niet waar je moet beginnen met je online training en zie je als een berg op tegen de techniek? In 30 minuten kijken we samen waar je tegenaan loopt en help ik jou op weg om de juiste keuze te maken!

verkoopt jouw online training zichzelf

Verkoopt jouw online training zichzelf?

Een goed platform waarop je nieuwe training draait, duidelijke SMART doelen voor de cursist, hoofdstukken met kwaliteitsinhoud, uitlegvideo’s, duidelijke opdrachten, samenvattingen. Alle elementen voor een goed verkopende training zijn aanwezig. Dus jouw training gaat zichzelf verkopen! Toch? Mwah, waarschijnlijk is er toch iets meer voor nodig…

Dé 4 manieren om de verkoop van jouw training te stimuleren

Haal alles uit jouw platform door je trainingen goed, continue en breed te promoten. Want maar weinig potentiële cursisten zullen toevallig op jouw website of platform stuiten. En het is eeuwig zonde van jouw inspanningen als je niet ook de volgende stappen zet voor het succesvol lanceren van een nieuwe training. Na het afronden van je training zijn het lanceren en breed promoten van je nieuwe training van het grootste belang. Hoe je dit doet? Gebruik de volgende vier tips om de verkoop van jouw training een flinke boost te geven.

Promoot je training altijd met een emailmarketing campagne

Begin direct bij de start van jouw bedrijf met het verzamelen van e-mailadressen. Vraag elke cursist altijd of je hem/haar ook blijvend mag mailen. Plaats een aanbod op je homepage waarin je een mailadres ruilt voor het eerste hoofdstuk of een e-book. Vraag bij events of workshops altijd de mailadressen van deelnemers. Plaats een mogelijkheid voor het aanmelden voor je nieuwsbrief op je website en op je social media. Lees hier meer over op Emailmarketing starter kit (https://academy.webjuffie.nl/Cursus/e-mailmarketing-starter-kit/).

Ben je al in het bezit van een flink aantal mailadressen?

Laat het dan niet bij één mailing, maar maak er een campagne van. Het is bekend dat de openratio van mailingen van bedrijven rond de 15 à 25 procent is. Zorg ervoor dat je na enkele dagen een uitdraai maakt van de niet-geopende mailadressen en stuur de mailing nogmaals. Doet dit eventueel nog een derde keer. De wel geopende mailingen, waar verder geen actie uit voortgekomen is, stuur je een aanbod voor een vrijblijvende intake. Immers ze hebben de mail geopend, zijn dus geïnteresseerd, je wilt dus weten wat ze tegenhoudt. Je kunt er ook over nadenken om met een earlybird korting te werken. De eerste tien reacties krijgen een korting, of bijvoorbeeld als je je inschrijft binnen 5 dagen. Zorg er in ieder geval voor dat je nadenkt over een follow-up na je eerste mail.

Investeer je tijd in goede social media

Een heel goed (en gratis!) instrument om je nieuwe training te promoten zijn de verschillende social media. Afhankelijk van je doelgroep kun je enorm goede zaken doen op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Belangrijk is wel dat je daarbij een goede strategie opzet, dat wil zeggen: plaats niet vol enthousiasme vijf berichten in de eerste week en daarna twee weken niets meer. Maar denk goed na over continue input (leg jezelf vast op een x-aantal posts per week), tone of voice, welk kanaal voor welke doelgroep enzovoorts. Af en toe een stukje triggerende inhoud weggeven, helpt enorm bij het bekend maken van je nieuwste trainingen.

Zorg voor goede ambassadeurs

De beste ambassadeurs zijn je cursisten. Vraag je cursisten om reviews en gebruik deze op je website, op social media en in je mailingen. Wellicht zijn ze ook bereid hun ervaringen met jouw training te delen met anderen via social media. Vraag ze in ieder geval ook of ze jouw posts over de training met hun achterban willen delen. Je kunt er ook over nadenken om een training weg te geven aan iemand die een flinke achterban heeft. Let er wel op dat duidelijk is dat de ontvanger een onafhankelijke review moet geven om geloofwaardig te zijn.

Denk ‘out of the box’

Afhankelijk van jouw training en de doelgroep zijn er zoveel leuke, interessante en uitdagende manieren om cursisten te trekken. Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingen met andere partijen die in dezelfde markt zitten, maar niet concurrerend zijn. Het leggen van contact met bedrijven die passen bij jouw aanbod. Ga bloggen voor een website waarop jouw potentiële doelgroep aanwezig is. Organiseer een webinar waarin je alvast wat items uit je training ‘weggeeft’. Maar korte video’s over onderdelen uit je training die je deelt via social media. Kortom, blijf niet hangen in de traditionele mogelijkheden, maar durf de interactie aan te gaan. En zoek daarmee je potentiële deelnemers op.

Naast het bouwen van online leeromgevingen en websites en het geven van cursussen, timmer ik behoorlijk aan de weg met mijn eigen marketing. Wil je eens sparren? Neem dan zeker contact met me op!

Tips:

Esther Methorst - Learndash specialist

Hi, ik ben Webjuffie! Maar je mag me ook gewoon Esther noemen. Ik bouw online academies met Learndash en geef hier ook trainingen in en hebt zelfs een online training gemaakt hoe je zelf je online academie kunt maken.

Ik heb altijd al veel technisch inzicht gehad en ben het grootste deel van mijn werkende leven bezig geweest om anderen op dit gebied helpen.

Mijn grote kracht? De dingen simpel en overzichtelijk uitleggen (ik heet niet voor niets WebJUFFIE natuurlijk). Wil je even sparren, neem dan vrijblijvend contact met me op!

Social media
Stappenplan online academie

Gratis download: Je krijgt 10 tips waarmee jij alvast de basiskennis in huis hebt om met je online academie aan de slag te gaan.

Geen stress, bel Es!

Weet je niet waar je moet beginnen met je online training en zie je als een berg op tegen de techniek? In 30 minuten kijken we samen waar je tegenaan loopt en help ik jou op weg om de juiste keuze te maken!